Saturday, March 21, 2009

more..more about life

Saya kira 22 hari lagi saya akan menghadapi peperiksaan final di matrikulasi Pahang...untuk menghilangkan tekanan dan keserabutan di kepala ni so saya pun tulis lah blog.... Kadang-kadang hati merintih..terus merintih...Ya Allah kenapa masa yang kamu peruntukkan untuk diriku terlalu singkat....banyak syllybus yang perlu dihabiskan...saya yang macam siput ni rasa macam bernafas umpama didalam air...air penuh di dalam hidung...saya betul-betul tidak mampu bernafas....tetapi samalam saya terus lagha....dengan kata-kata dusta yang kononnya bermain game hanya untuk melepaskan tekanan....dusta and dusta belaka!!!!!...berdoalah dan bersolatlah untuk menghadapi segala tekanan....kalau saya tidak tersilap la....dalam surah Al-Baqarah ayat 45 ada membicarakan cara nak menghadapi tekanan...... Ya Allah kenapa hambaMu ini sering terpedaya dengan duniawi....Adakah kerana keimanan ku terlalu rapuh sehingga gagal mengawal diri daripada terpedaya dengan dunia yang bersifat sementara??.... exam....exam...exam...lagi-lagi exam....hurm....sabar syazwani....saya sebenarnya hampir terlupa satu perkara...."hidup bukan demi mencapai kejayaan duniawi semata-mata malah hidup adalah untuk mencari keredhaanNya yang stau...matlamat hidup dunia adalah untuk mencapai kejayaan di akhirat...lagi bagus andai dapat mencapai kejayaan di dunia dan di akhirat..saya kira semua orang tahu yang dunia itu jambatan ke akhirat kan??"Hidup bukan sebab nak jadi doktor je...ingat...keredhaan Allah tu yang penting" kata-kata seorang sahabat pada saya... saya tahu sya tak layak nak mengeluh dengan kegagalan yang saya hadapi...saya berusaha,kemudian saya gagal...saya berusaha lagi...kemudian saya gagal...sya jatuh.....menangis..pernah tak saya sedar yang Allh tengah menguji saya...jujur saya manusia biasa....dan tidak ada manusia mahukan kegagalan...itu realiti kehidupan kan??? "sesungguhnya yang diukur dan dilihatNya bukan sejauh mana usahammu..tetapi yang di harap sjauh mana tawakakal,Percaya nan jitu..pergantunganmu padaNya...tapi tak bermakna tidak perlu berusaha...usahalah semampumu tapi jangan sesekali beraqidah bahawa banyak mana usahamu penentu kejayaan..tetapi berimanlah bahaw tawakkal mu itu sebenarnya hanya padaNya semata-mata...itulah penentu kejayaanmu".. kata-kata ini umpama rangsangan kepada saya...saya lupa selama ini...terima kasih Atin...wani sayang Atin.. Atin.. wani tersentak bila atin menghantar mesej ni... "Ya Allah andai sahabatku resah,tenangkanlah hatinya dengan ma'arifahMu,andai dirinya terancam lindungilah jasadNya dengan kebesaranMu,andai tubuhnya kedinginan selimutkanlah dengan kehangatan kasih sayangMu,andai dirinya merindu,rindukanlah jiwanya dengan saat bertemu denganMu,Ya Allah jangan Kau biarkan hati,jiwa,jasadnya terpesona dengan duniawi,khusyukkan jiwanya dalam ruku' dan sujud menghadapMu,berikanlah kejayaan dunia dan akhirat.....semoga dirinya menjadi sahabatku selamanya..ameen"... Allahuakbar terharunya saat saya membaca mesej tersebut...Walau hanya sekadar mesej kawanku..ketahuilah kawan....betapa dalamnya kamu telah menyentuh hatiku...jiwaku....

0 comments:

Post a Comment