Saturday, March 28, 2009

aper yang kau mau katakan lagi....

"nak daftar haji dalam akaun kena ada seribu wani".... mak....mak...mana la wani nak cari seribu dalam waktu-waktu macam ni..memang hajat wani nak daftar haji tahun ni...siap semangat buat i.c baru coz i.c lama dah rosak...tapi tu la.....sebagai manusia kita mampu merancang....memang rancangan nak gi haji umur 21........ni...dalam akaun pun tak tau ada berapa....... zahidah saila pun daftar tahun lepas...kira ok la masa umur 21...syazwani tak tau lagi boleh daftar bila...ye la kalau boleh daftar cepat lagi bagus sebenarnya.. buat haji masa muda-muda...tak menyusahkan pun... kan bagus macam abah dapat pergi 2 kali..... hurm.....(keluhan berat)...biler la duit aku nak seribu nih......tengok wallet kempis jer tiap bulan... hurm.... apa la yang bagusnya bila tabung haji meningkatkan tahun untuk kita pergi haji...bayangkan kalau 26 tahun mendaftar haji...12 tahun kemudian baru boleh pergi...at that time the person dah umor 38 tahun..tu baru kes yang mendaftar umur 26 tahun tapi yang baru nak daftar umor 46 tahun???.. tahun lepas alhamdulillah mak dengan abah dapat jugak menunaikan haji tu pun lepas 2,3 kali abah pergi tabung haji...hasilnya mak dan abah pergi haji tapi as muassasah(bukan pakej la)....beza muassasah dengan pakej...biasanya pakej lebih mudah... ye la makan minum,tempat tinggal semuanya sudah disediakan....tapi bagi yang pergi as muassasah(atau kata lainnya sendiri-sendiri la)semuanya kena usahakan sendiri..risau hati saya masa mak bagitau dapat pergi haji as muassasah..ye la mak bukan sihat sangat..macam mana tempat tinggal...makan minum mak abah...masa ni la kepercayaan kat abah teruji...dalam benak minda terfikir andai abah mampu menjaga keluarga kami hampir 30 tahun tak kan abah tak mampu menjaga mak kan....... teringat saya sewaktu mak di sana...saya selalu menghantar mesej...mak sihat?..makan macam mana?..selesa tempat tinggal....soalan begitu sering saya tanya pada mak....dalam tanya-tanya pasal mak tengok-tengok abah yang sakit...abah demam.....rasa macam nak mengalirkan air mata tapi saya tekadkan diri saya....."ITU SEMUA PENGORBANAN MAK DENGAN ABAH DALAM BERIBADAH ...." saya kesat air mata..... ...hurm...saya pernah tanya mak.."mak kenapa yang pergi haji ni ramai orang tua je?"..(soalan tak matang bagi remaja berumur 19 tahun)...jawapan mak ringkas je..."sebab orang tua ni dah tak lama nak hidup..sebab tu tabung haji bagi orang tua dulu pergi".... emm...habis tu macam mana dengan kami yang muda ni..ajal maut tu kan tak mengira tua ke muda....lagi2 dengan dunia sekarang ni...yang muda ramai mati kalu nak dibandingkan dengan yang tua...accident..sakit macam-macam(ye la coz lifestyle yang tah pape...).... hurm............... lagi satu tak puas hati dengan orang kaya..tiap tahun asik diorang jer yang pergi..tutup peluang orang yang sederhana macam saya ni dari pergi menunaikan haji...tempat penuh sokmo (syaikh abdurahman as-sudais) then..abah saya ada beli cenderahati untuk kami sekeluarga...abah beli cd imam-imam masjidil haram...abah cakap abah suka sangat waktu syaikh abdurahman as-sudais jadi imam...tak silap saya waktu solat maghrib...abah tak tau dalam mp3 saya pun ada bacaan imam sudais...tapi tak bagitau abah pun......tak nak bagi abah pinjam mp3...hik3.... tapi saya tak macam abah...abah dapat menghayati bacaan dia live...abah cakap sampai mengalir air mata..saya pulak mendengar tanpa perasaan...bezanya lah abah dengan saya kan??... mak pujuk saya hari tu bila saya cakap yang saya nak daftar haji..tapi tak boleh...saya agak cemburu bila mak saya kata nak pergi lagi...ye la macam saya cakap tadi...TUTUP PELUANG orang lain... then nak tau apa mak saya cakap... "wani bukan masalah tutup peluang..Tapi Allah tu kan wani kalau Dia nak kita jadi tetamu undangan Dia..Dia akan bantu kita......insyaAllah.." saya...terdiam........ hajarul aswad(batu hitam)

0 comments:

Post a Comment