Thursday, April 9, 2009

saat hatiku gelap

makin nak exam makin gelap... tak tau kenapa.... so, saya duduk satu tempat...renung diri saya dalam-dalam.... sampai bila saya nak jadi macam ni?? khutbah subuh yang sering diperdengarkan di telinga saya semakin kelam.. kemana menghilang penceramah-penceramah dalam diri saya... saya adalah pemimpin saya... karamlah saya andai saya sendiri pun tidak mampu memimpin diri saya.. saya baru pulang dari perang.. perang yang saya sendiri sedar akan kewujudannya pada setiap bulan,tak perlu risau akan kewujudannya..risaulah akan kehilangannya... kerana.... saat kehilangannya mungkin ketika itu saya bakal memegang title seorang ibu,,atau mungkin juga saya sudah berumur... berada dalam keadaan peperangan tersebut kadangkala mengundang gundah dalam jiwa saya.. lelaki... ketahuilah bukan mudah untuk kami berada dalam keadaan ini... saat terpisah jauh dengan ibadah kami...hati yang sedia berjihad demi islam..pun akan tersungkur layu...secara tiba-tiba.. bayangkanlah kamu..wahai lelaki.... namun..itu semua bukanlah alasan untuk kami tidak constant dalam beribadah... ketika itu lemah rasanya...bukan sahaja dari segi perasaan..emosi..malah kadangkala kesakitan fizikal menambahkan lagi keperitan kami... "3 hari kamu meninggalkan Al-Quran..hati akn mati"... kata-kata ummi(ustazah syariah di sekolah) menusuk ke minda..saya meninggalkan Al-Quran lebih dari 3 hari dek kerana berhadapan dengan perang yang saya sentiasa jangka akan kehadirannya.. siapa yang tidak gembira jika diberi kebebasan untuk tidak bersolat..itulah kesilapan besar saya.. tak bersolat bermakna kita boleh bangun lewat..tak bersolat bermakna kita boleh layan game sehari semalam...........tak bersolat bermakna.....hmm...semua perkara lagha ada dalam genggaman.... syazwani...syazwani..syazwani.... tamat sahaja perang..semua jadi ketat.. solat lambat..subuh tah ke mana.. ye la masih lagi teringat-ingat dengan kemanisan percutian selama seminggu.. saya mengumam perlahan... .....terasa jijik...pulak dengan diri sendiri.... bukan mudah diri ini untuk bangun seperti sedia kala.. kalu tak hari nie...esok..lusa belum tentu lagi... nafsu...bukan dicipta untuk dilarang tapi dicipta untuk diasuh.. kini sudah 3 hari saya keluar dari perang tersebut... namun.... saya masih gagal membawa diri saya ke jalan yang sepatutnya saya lalui.... "nafsu tu sentiasa ada..dilarang jangan,diasuh mesti.."syazwani sidek-kolej matrikulasi pahang- "hanya aku yang boleh bantu diri aku..selain dari Tuhan yang satu,Allah"syazansyazwani-editor don't judge a book by its cover

0 comments:

Post a Comment