Friday, April 24, 2009

My new post..talking about interview..

Haha…klaka…….nak mampus..

Soalan pertama panel..

Panel:“cik syazwani perkenalkan diri anda”

Then....the dupdap2 in my heart begin..

Saya:saya syazwani.saya tinggal di bera.ayah saya seorang pesara kerajaan…

Then that guy potong cakap saya…

Panel:wait2 ayah pesara kerajaan?pesara pe?

Saya menjawab,

Saya:felda...(dgn selamba sambung balik knalkan diri)mak saya suri rumah.saya mahir berbahasa inggeris(menipu!!)dan mahir dalam mengendalikan komputer.semua yang saya tulis dalam maklumat tu betul la..haha

Panel:oh..you mahir dalam english...means

Saya menjawab..

Saya:saya ble translating..writting dan speaking(masa tu takut nak mampus..takut dia Tanya dalam English…)

Panel Tanya lagi..

Panel:ok you buat apa sekarang ni?(sebaik...)

Saya:saya duduk rumah..baru habis matrik(alamak dah kena tolak satu point)

Panel:in what course?

Saya:sains fizikal

Panel:owh mintak bidang apa dekat i.p.t.a

Saya:most engineering la..tapi 2 choice lagi cikgu

Panel:ok.so cik syazwani kalu diberi pilihan s.p.a dengan i.p.t.a..awak akn pilih apa?

Saya:of course s.p.a

Panel:kenapa?

Saya:sebab saya nak berkhidmat untuk masyarakat.

Panel:owh.boleh tak bagi saya alasan lain yang menyakinkan saya untuk pilih awak masuk dalam bidang ini?

Saya:saya minat bidang medic dulu.then dapat sains fizikal so,peluang saya nak masuk dalam medical field tipis la.so I use this chance la..(tak menyakinkan langsung)

Actually…aku nak cakap bnda ni

Saya ikhlas berkhidmat untuk komuniti.saya minat dalam bidang paramedic kerana banyak pengalaman dalam bidang paramedic menarik minat saya untuk menceburinya..terutamanya bidang jurupilih cara kerja..saya biasa console orang dalam keadaan-keadaan memerlukan.malah saya sendiri pernah kaunseling famili saya ketika kami berhadapan dengan kemalangan 3 tahun lepas.walaupun saya juga berada dalam tekanan tapi saya mampu memberi sokongan moral kepada keluarga jadi saya.lagi saya pilih bidang ini kerana saya tidak pernah kisah tempat dimana saya akan sambung belajar.saya memang terlalu minat la sebenarnya..

(hehe ada sikit unsur penipuan…saya dah cakap andai interview ni dalam tulisan..pasti saya mampu buat ayat bombastic lagi…malangnya tidak!!…di sini dapat disimpulkan yang saya kurang berkarisma).

Panel:so your first and second choice will be?

Dengan penuh confident dan takbur nya saya menjawab

Saya:jurupilih perubatan anggota pilihan pertama dan jurupilih perubatan cara kerja pilihan kedua

Ahli panel menjawab..

Panel:oh same dengan apa yang awk tulis ni la yer?

Ahli panel pertama memandang ahli panel kedua…yang sangat menakutkan muka dier..macam garang siottt….ketar kaki…

Panel2:nyatakan tugas-tugas jurupilih perubatan anggota

Saya:menjalankan fisioterapi terhadap pesakit,memberi kaunseling(at this time dier angkat kepala and saya tau jawapan saya salah cause this is tugas jurupilih perubatan cara kerja)….

Dier potong cakap saya

Panel2:ok..andai kaki terseliuh,what should you do?

Saya:urut kot

Panel2:dalam fisioterapi mana ada urutan.semua guna appliance

Saya:urm..semalam saya ada menonton talk show..mhi..dier cakap dalam fisioterapi ada sentuhan dan urutan

Panel2:bagus pengetahuan..awak tentang perkembangan fisioterapi

Baru macam nak bajet...tiba-tiba...datang soklan yang buat aku terkedu...terpana...terkelu...terdiam...semua la...

Panel2:tell me about demam yang baru?

Saya:cikukunya…demam yang melibatkan saraf kot(actually nak cakap sendi).sakit melibatkan kekejangan.boleh kena sampai seminggu.tak boleh melarat…bla..bla…

Beberapa minit lepas tu

Saya:hehe sebenarnya saya tak tau la tuan..nanti saya buat rujukan lagi

Panel pertama gelak…tapi panel kedua serius nak mati..kerut muka dia..saya agak dia mungkin pegawai kesihatan

Panel:ada apa-apa soalan tak cik syazwani(macam orang tua)

Saya:tuan apa beza jurupilih perubatan anggota dengan jurupilih perubatan cara kerja?

Panel kedua memandang dengan penuh mengancam..membuatkan dupdap2 di jantung bertambah kuat..bukan bermaksud jatuh cinta tapi rasa macam nak jatuh longkang je…hehe..

Panel2:beza dia..jurupilih perubatan anggota lebih menggunakan peralatan dalam rawatan..seperti exercise…renang tapi jurupilih perubatan cara kerja lebih kepada nasihat..sokongan moral…

Panel;ok hope you got it..terima kasih sebab menghadiri ujian…

Then saya keluar..kalu orang lain tersenyum saya pula tergelak…..

just forget about it sis…you doing great ”Nor Khilwana binti haji mohd sidek(uitm student

0 comments:

Post a Comment