Friday, April 24, 2009

Fiqh

Terima lagi soalan mengenai hukum…then pass the question to other people la…

Maafkan saya…

Saya bukanlah insan yang pakar+mahir dalam bidang fiqh..terkadang saya tau hukum soalan yang ditanyakan kepada saya namun saya masih tidak mampu untuk menjawab.

Maafkan saya…

Saya tak mempunyai dalil yang kukuh…saya mengaku saya pun banyak bertaklid kerana itu…kadangkala apabila saya menanyakan soalan kepada abah..persoalan saya tidak hanya pada jawapan hukum malah pada dalil-dalil yang menyokongnya..

Maafkan saya

Kadang-kadang dalil yang menyokong tadi pun saya lupa..contoh dalil apabila kita membuat sesuatu yang menyerupai agama lain..haram hukumnya..dalil yang menyatakan...

"untuk kamu agamamu dan untukku agamaku”surah al-kafirun...

Hadis...

jika kamu menyerupai sesuatu kaum maka kamu tergolong dalam kaum itu”...hadis sahih...

Maafkan saya..

Cabang fiqh tu luas..banyak khilafnya...beruntunglah siapa yang dapat mempelajarinya...

"berilah makanan rohani kepada jiwa kamu seminggu sekali”ustazah rosma din,pensyarah kolej matrikulasi pahang

0 comments:

Post a Comment