Monday, May 17, 2010

perkataan itu...

cerita yang akan saya kongsikan....


satu hari saya terpanggil untuk bersembang denagan seorang kawan....

di akhir bicaranya tentang sesuatu.....tentang benda yang dirancang pasti akan diakhiri dengan perkataan....
                                         
dengan izin Allah...ataupun perkataan arabnyer....bii......

tak perlu rasanyer saya menulis perkataan dalam bahasa rumi.....takut tersalah......

memandangkan saya mempunyai kesedaran yang tinggi terhadap betapa mulianya sesuatu bahasa itu.....lagi bahasa yang digunakan dalam kalam suci Ilahi...al-Quran

jadi saya pon betanya perlu ker ader.....

dier sambil tersenyum.....menjawab.....

"perlu"

perlu ker diucapkan...kenapa tak sebut dalam hati jer....

dier diam.....

saya bertanya lagi adakah sebab nak berlagak waraq...

kali nie......dier trus memandang muker saya sekaligus memberi pandangan tajam

"hati2 dalam pengucapan anda...."

saya pulak terdiam.....

dan saya pon terfikir....

kakak-kakak naqibah saya selalu ingatkan

"bersangka baek"

hurm....

kesimpulan nyer.....

sebenarnyer....saya sangat bangga dengan kawan saya itu...

nampak sangat pengharapan.....pergantungannya pada Allah....

sajer mau menguji....

dier berulang kali menggunakan perkataan itu....mungkin

1. itu adalah cara dier nak peringatkan kawan-kawan nyer dengan pengharapan kepada Allah....perasan atau tidak perkataan  itu diakhiri dengan nama Allah.....

2.itu cara dier nak peringatkn dirinyer tentang pengharapan kepada Allah

sungguh sedar tak sedar...saya benar-benar terkesima dengan ayat itu bila dia mengucapkannya...

dan dier mengucapkan lagi...dan lagi sampai saya pon akhirnya menyebut perkataan tersebut......

automatically dier sebenarnyer telah mentarbiyahkan kawan2nyer....

0 comments:

Post a Comment