Wednesday, November 24, 2010

penglihatan

saya cuma melihat dia pagi ini.

dari permulaan bangun tidur sampai fully wake up...dan stop...

pandangan sambil berfikir...masih bersyukur dikurniakan penglihatan

merujuk kepada diri sendiri yang semakin kebelakang menyebabkan banyak spekulasi ditimbulkan tentang diri sendiri

antara spekulasi tersebut:

           1.penyakit cintakan dunia terlalu berleluasa dengan kehadiran lappy....
           2. tanda seseorang mempunyai masalah hati sudah mula terzahir
           3.pembudayaan serta penghayatan ilmu tiada lagi di semai kini
          4. muhasabah yang tidak berjalan dan tidak terjalan 
          5. mengetahui kondisi diri namun tidak cuba keluar darinya


saya diperingat oleh seorang teman supaya tidak terlalu mencintai dunia.

itulah kegagalan yang utama saya lakukan apabila saya membiarkan penyakit al-wahan ini terus bertamu dalam diri

kegagalan seterusnya apabila saya sendiri gagal menghayati ilmu. apabila gagal menhayati, bermakna gagal mencari sebab musabab kenapa amalan itu harus dilakukan seterusnya terus gagal melakukan amalan tersebut.sebetulnya semuanya sebagai pembuktiasn.. amalan itu biar berdasarkan ilmu..tetapi andai ilmunya ada namun gagal melakukannya..seseorang itu patut rasa bersalah...apatah lagi amalan yang wajib

mujahadah itu susah namun harus dilakukan juga....

mulut jangan asik cakap saya cinta Allah tapi zahirkan dengan amalanmu.......ramai yang mampu bercakap namun ramai juga yang gagal membuktikan.......

tekun yang tiada dalam diri pelajar muslim kerana kegagalan mereka dalam menghayati maksud sebenar seorang muslim...membaca,mendengar  al-quran...hadis...kemudian menghafal maksud di sebaliknya..namun gagal mengambil ibrah dari amalan yang dilakukan....ada possibility menuju kehancuran.......






~suddenly kehilangan words~

0 comments:

Post a Comment