Monday, July 5, 2010

sebuah pengorekan di waktu kelaparan ilmu....

salam....

hari ini biar aku kongsikan sikit aper yang aku dengar pasal tazkirah isyak...

pelikkan tazkirah isyak...

tapi bagi aku....yang pelik-pelik itu hanya datang dari mereka yang berpura-pura pelik....

ok...

please read this....

malam nie tazkirah dimulakan dengan al-fatihah la....

x kan korang nak jadi orang yang tak tau macam aku....

ringkas sahaja...

tentang 4 alam yang Rasullullah lawati masa isra' mi'raj...

sebelum tu bior aku bca doa sat....

urm........

ok ader 4 eh...tapi perbincangan nie tak habis lagi...

1.alam barzakh-Rasullullah bertemu dengan roh dan jasad nabi-nabi terdahulu sebelum baginda...

2.alam angkasa-penjelasan bagi ini aku tak berapa nak tangkap...tapi lebih mengatakan pasal langit...

3.alam nikmat dan azab.....lebih kurang syurga dan neraka....

ok biar aku teruskan lagi....

apa yang aku dengari......memandangkan aku ini agak kelembapan dalam menyimpan data....

ok....isra' dan mi'raj ini adalah hadiah daripada Allah kepada Nabi Muhammad sebagai pengubat kepada peristiwa sedih yang melanda baginda....

tau tak waktu kesedihan....

itu korang boleh rungkaikan melalui bacaan buku sejarah......

kalau korang nak pinjam silakan...aku ader....

aku pon gagal membedah buku tersebut dengan lebih lanjut.....

perjalanan nyer singkat iaitu selama 4 minit...

subhanallah...

apa yang mebuktikannya adalah apabila Rasullullah kembali selimutnya masih panas dan menurut kajian...

selimut mampu menyimpan haba dari tubuh badan dan mengekalkannya setelah ditinggalkan adalah pada kadar waktu bawah 5 minit...

itu kajian........

ok r...aku pon tak beraper nak kupas isu nie...

di tengah,di akhir tazkirah.......diberi satu peringatan tentang tambah ilmu...kenali makrifat Allah...

Wallahualam...

sila rujuk hadis ke-12....

bukan aper sebab aku suker...

k....ta...

1 comment:

  1. wow....asanya nk mtk awk bawak buku sejarah tuh...sbb asanya sy xde la....awk ni sgt besh...sy pasti akn buat blog!

    ReplyDelete